مراسم تودیع و معارفه روسای دانشگاه تبریز برگزار شد

۰۵ بهمن ۱۳۹۲ | ۱۳:۲۱ کد : ۳۸۱۱
تعداد بازدید:۶۶۳
مراسم تودیع دکتر پرویز آژیده، رییس سابق و معارفه دکتر محمد رضا پور محمدی، رییس جدید دانشگاه تبریز با حضور دکتر محمد حسین امید، معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با شرکت گستردۀ مسئولین استانی و دانشگاهیان در تالار وحدت برگزار شد.

مراسم تودیع دکتر پرویز آژیده، رییس سابق و معارفه دکتر محمد رضا پور محمدی، رییس جدید دانشگاه تبریز با حضور دکتر محمد حسین امید، معاون اداری، مالی  و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  و با شرکت گستردۀ مسئولین استانی و دانشگاهیان در تالار وحدت برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز معاون اداری و مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این آیین از دانشگاه تبریز  به عنوان یکی از دانشگاه های بزرگ و مادر کشور یاد کرد و گفت: این دانشگاه دارای پتانسیل های زیادی است و می تواند جزو 500 دانشگاه برتر دنیا قرار گیرد، بطوری که ظرفیت این دانشگاه تبدیل شدن به یک دانشگاه بین المللی بیش از دانشگاه های دیگر است.
دکتر محمدحسین امید افزود: زمینه برای پیشرفت های علمی و پژوهشی در دانشگاه وجود دارد و مطمئنا این دانشگاه جایگاه اصلی خود  را بدست می آورد.
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع و رئیس کمیته خیّرین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه، برگرداندن اختیارات به دانشگاه ها را از ضروریات  و جزو الویت های وزارت علوم در دولت تدبیر و امید بیان کرد و گفت: در دوره های گذشته برخی اختیارات از دانشگاه ها گرفته شد بود ولی اکنون برنامه وزارت علوم تفویض اختیارات بیشتر به دانشگاه هاست.
وی خود کفایی دانشگاه ها را از ضرورت های دیگر دانست و گفت: دولت با توجه به شرایط اقتصادی  کشور توان تامین منابع مالی دانشگاه ها را به صورت کامل ندارد و دانشگاه ها باید به دنبال کسب درآمد واستقلال مالی باشند.
وی همچنین تقویت نهاد های مردمی و بنیاد های خیریۀ حمایتی از دانشگاه ها را از دیگر برنامه های وزرات علوم بیان کرد و از روسای دانشگاهها خواست در این زمینه نیز اهتمام ویژه ای داشته باشند.
معاون اداری و مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در خاتمه یاد آور شد: شرایط مدیریتی آذربایجان شرقی برای همراهی دانشگاهیان و نخبگان استان مناسب است و با این جو، مطمئنا شرایطی در دانشگاه فراهم خواهد شد تا  امید به آینده در بطن جامعه افزایش یابد.
استاندار آذربایجان شرقی نیز در این مراسم ضمن تقدیر از زحمات دکتر آژیده در طول مدت ریاست دانشگاه گفت: انتظار ما از رییس جدید دانشگاه این است که دانشگاه تبریز به عنوان دومین دانشگاه کشور، به جایگاه واقعی خویش برگردد.
دکتر اسماعیل جبارزاده با اشاره به برخی انتظارات دیگر از دانشگاه تبریز افزود: ایجاد محیط امن برای نظریه پردازی در حوزه های مختلف از جمله حوزه علوم انسانی، حقوق، اقتصاد، جامعه شناسی و مدیریت، برداشتن موانع سر راه جذب اعضای هیات علمی بر اساس شایسته سالاری، تحقق شعار حاکمیت اعتدال، جاری کردن تدبیر و امید در جامعه، افزایش بصیرت و ارتقای سطح فکری دانشجویان و سایر اقشار مختلف جامعه، تلاش درخود کفایی و استقلال مالی از جمله خواسته های ما از این دانشگاه می باشد. 
وی تحقق شعار حاکمیت اعتدال را از ضروریات دانشگاه برشمرد و گفت: دانشگاه نباید دچار سیاست زدگی شود و فعالیت در دانشگاه ها در زمینه های مختلف باید پویا و فعال باشد.
استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر اجرای منویات رهبری در دانشگاه ها گفت: برگزاری کرسی های آزاد اندیشی یکی این دغدغه های رهبری در دانشگاه بوده که باید در این راستا نیز گام های موثری برداشته شود.
وی در خاتمه اشاره کرد: انتظار ما از دستگاه های مسئول این است که چتر حمایت خودشان را بر دانشگاه باز کنند و نوعی برخورد شود تا کسی در محیط دچارخود سانسوری شود.
رییس جدید دانشگاه تبریز نیز در این آیین با اشاره به لزوم به رسمیت شناخته شدن استقلال دانشگاه ها گفت: دانشگاه های کشور بالغ شده اند و لازم است تناسب بین اختیارات و مسئولیت ها به رسمیت شناخته شود،
دکتر محمد رضا پور محمدی با تعریف مفهوم باز آفرینی به ارایه برنامه های خود در حوزه های مختلف برای مدیریت دانشگاه تبریز اشاره کرد و گفت: به دنبال تحقق تحول برای این دانشگاه هستم و اعتقاد راسخ دارم که با اعتدال، عقلانیت، استفاده از خرد جمعی، تدبیر و امید و قانونمداری می توان دانشگا ه تبریز را به جایگاه واقعی آن رساند.
رییس جدید دانشگاه تبریز با اشاره به برنامه ها  و اولویت های توسعه ای این دانشگاه در بخش های مختلف گفت: تدوین سند چشم انداز بلند مدت، برنامه راهبردی و میان مدت کوتاه مدت، بازنگری در ساختار سازمانی برای هماهنگی تشکیلات دانشگاه بر اساس مطالعات علمی و سند چشم انداز و برنامه راهبردی، تفویض اختیار مناسب آموزشی،اداری و مالی به واحدها و جلوگیری از انباشت و تمرکز فعالیت ها در ستاد و مشارکت دادن همه دانشگاهیان در امور مربوط به دانشگاه، تدوین و اجرای برنامه جامع مدیریت منابع انسانی در دو بخش اعضای هیات علمی و کارکنان، بازنگری در توزیع نیروی انسانی و توزیع متعادل آن بر اساس صف و ستاد ، بازنگری در شاخص‌های جذب و استخدام اعضای هیات علمی  و گزینش ویژه علمی و عمومی جهت جذب اعضای هیأت علمی مستعد، بالنده، خلاق و مومن و متعهد، توانمند سازی کارکنان از طریق گسترش آموزش ضمن خدمت و آموزش های عالی بر اساس نیاز های واقعی دانشگاه و متناسب نمودن تحصیلات و آموزش های ضمن خدمت با پست های سازمانی از جمله برنامه های بنده برای دانشگاه تبریز است.
وی، ساماندهی وضعیت اعتبارات دانشگاه با روش مدیریت هزینه، تعامل سازنده با وزارت متبوع و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و ایجاد سیستم مالی شفاف و تغییر اساسی در بودجه ریزی و حرکت به سمت بودجه ریزی عملیاتی، توزیع اعتبارات دانشگاه بر اساس مدل سرانه ، ایجاد توازن بین اعتبارات پرسنلی، آموزشی و پژوهشی ، تعیین تکلیف پروژه های عمرانی نیمه تمام دانشگاه و احیای آنها، دگرگونی اساسی در منابع و شیوه وصول درآمد های اختصاصی دانشگاه و افزایش سهم اعتبارات اختصاصی از کل اعتبارات دانشگاه و تنوع بخشی به منابع  درآمدی  را از دیگر برنامه های توسعه ای این دانشگاه برشمرد.
دکتر پور محمدی، در ادامه با اشاره به برنامه های بخش آموزش و پژوهش گفت: ایجاد محیط یادگیری پویا وخلاق و پرورش دانشجویان و پژوهشگران متعهد و متخصص، استفاده از روشهای آموزش مبتنی بر حل مساله، اصلاح و بازنگری رشته های موجود و  طراحی دوره های آموزشی جدید (ریز فناوری، فناوری زیستی، اطلاعات و ارتباطات، زیست محیطی، هوا و فضا) با تاکید بر آموزشی های بین رشته‌ای، برگزاری دوره های دکتری مشترک  با مراکز علمی معتبر بین المللی  در قالب تفاهم نامه های همکاری، توسعه آموزشهای مجازی و تقویت مرکز آموزشهای مجازی دانشگاه، ساماندهی مراکز تحقیقاتی و و ایجاد مراکز پژوهشی در حوزه های نوین علمی، ایجاد مراکز تحقیق و توسعه در دانشکده ها و پژوهشکده ها و افزایش تعداد قطب‌های علمی، توسعه و تقویت مراکز کارآفرینی، رشد و شرکتهای دانش بنیان در دانشگاه باهدف کاربردی کردن وتجاری‌سازی دستاوردهای علمی و پژوهشی، توسعه مجلات با نمایه های معتبر علمی با استاندارد جهانی ، افزایش کتب تالیفی اعضای هیات علمی با تسهیل در فرایند چاپ و نشرتاسیس مرکز پشتیبانی از چاپ مقالات اعضای هیات علمی در مجلات معتبر بین‌المللی، افزایش حضور اعضای هیات علمی و دانشجویان در کنفرانسها، همایشها و سمینارهای علمی در سطح ملی و بین‌المللی، تنظیم تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه و بخش صنعت با هدف توسعه طرحهای تحقیقاتی کاربردی، افزایش اعزام اعضای هیات علمی به فرصتهای مطالعاتی و تقویت دوره‌های کارورزی دانشجویان و تنظیم تفاهم نامه همکاری( (Internship  بین دانشگاه و بخشهای جامعه و هدایت پایان نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی در راستای نیازهای جامع از جمله برنامه های این بخش می باشد.
     رییس جدید دانشگاه در ادامه با اشاره به برنامه های توسعه ای خویش در امور دانشجویی و فرهنگی در این دانشگاه تصریح کرد: شکوفا سازی ابعاد وجودی و قابلیتهای دانشجویان  وارائه خدمات فرهنگی، رفاهی و ارتقاء سلامت دانشجویان، ایجاد فضای نشاط و امید و راغب کردن دانشگاهیان به فعالیت های  داوطلبانه فرهنگی اجتماعی و معنوی، تدوین و اجرای برنامه های تقویت معرفت دینی، ارتقای بینش وبصیرت سیاسی دانشجویان، توسعه و بهبود فعالیتهای مرتبط با قرآن، عترت، نماز و نیایش، حمایت از تشکلها و نشریات دانشجویی و اجتناب از برخوردهای انضباطی با رویکرد سیاسی و پذیرش و تحمل روحیه نقد و پرسشگری دانشجوئی وحمایت از برنامه های فرهنگی در جهت ارزشهای دفاع مقدس و فرهنگ ایثار و شهادت از جمله این برنامه ها است.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تبریز نیز در این آیین با بیان اینکه امروزه دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در عرصه های مختلف تولید علم مایه سربلندی، سرافزاری و افتخار کشورمان بوده اند ، تصریح کرد: در حال حاضر دشمنان از توسعه و رشد علمی دانشمندان کشورمان در هراس هستند و امروزه به پشتوانۀ همین قدرت علمی ما با دنیا از موضع عزت و قدرت مذاکره می کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین علی خدیوی در ادامه افزود: دشمن از ترس این تولیدات و پیشرفت های علمی، دانشمندان کشورمان را مورد تهدید قرار می دهد و آنها را ترور می کند.
به گفته وی، امروز سنگر نظام، دانشگاهها هستند و رسالت و وظیفه ماست که از این سنگر محافظت کنیم و روسای دانشگاه های کشور نیز اجرای منویات رهبری و استفاده از توان همه نیروی کشور و دانشگاه و تعامل با سلیقه های مختلف را باید سرلوحه برنامه ها ی خویش قرار دهند.
دکتر پرویز آژیده، رییس سابق دانشگاه تبریز نیز در این مراسم ضمن ارایه گزارشی از دست آوردهای دوران مسئولیت خود در دانشگاه، از تمامی اساتید، کارکنان و مسئولین استانی در حمایت و همراهی با مدیریت دانشگاه قدردانی نمود.
وی در ادامه با اشاره به تسهیل امور دبیرخانه جذب اعضای هیات علمی در دانشگاه بماند، گفت: در این مدت تعداد 89 نفر هیات علمی جذب شده اند و اعتقاد دارم وجود نیروی انسانی نخبه مهم ترین عنصر پیشرفت جامعۀ دانشگاه می باشد.
آژیده ، به راه اندازی پردیس تبریز و دایر شدن حدود 110  رشته  در مقطع تحصیلات تکمیلی و پذیرش 550 نفر دانشجو اشاره کرد و گفت: این امر کار مهمی بود که صورت گرفت؛ زیرا هم از مهاجرت متقاضیان تحصیلات تکمیلی به کشورهای همسایه جلوگیری می شود و  هم منبعی برای کسب درآمد اختصاصی برای دانشگاه است.
وی با تاکید بر لزوم وجود همدلی در کشور افزود: پس از آنکه انتخابات تمام شد و دولت جدید روی کار آمد، رقابت ها به رفاقت تبدیل شده و رعایت منافع ملی و مصالح اسلامی در سرلوحۀ همۀ دلسوزان انقلاب و نظام قرار گرفته است.
خاطر نشان می شود: در پایان این مراسم حکم وزیر علوم به دکتر پور محمدی اهدا شد و از تلاش دکتر آژیده قدردانی بعمل آمد.


نظر شما :