معرفی

تعداد بازدید:۵۹۲۳

 

گروه آموزشی علوم دامی

این گروه آموزشی فعالیت علمی خود را  با جذب  رشته تکنولو‍ژی تولیدات دامی در مقطع کاردانی از سال 1385 شروع کرده است. در حال حاضر این گروه در دوره کارشناسی علوم دامی و همچنین کارشناسی ارشد علوم دامی گرایشهای تغذیه دام و طیور، ژنتیک و اصلاح دام و فیزیولوژی دام .  دانشجو می پذیرد

هدف

دانشجویان در این رشته آموزش‌های عملی و تئوری در زمینه‌های مختلف دامپروری از جمله تغذیه دام و طیور، ژنتیک و اصلاح نژاد دام ، فیزیولوژی (تولیدمثل و عمومی)، پرورش دام و طیور و مدیریت واحدهای دامپروری را فرا می‌گیرند و در نهایت با بهر‌ه‌گیری از تجارب علمی و عملی خود در واحدهای دامپروری ‌و آزمایشگاههای مربوط با خوراک دام و طیور و سایر بخش ها مشغول و موجب ‌افزایش ‌راندمان ‌تولید و سوددهی بیشتر واحدهای پرورش دام ‌و طیور می­شوند.

 

 

گروه آموزشی علوم و صنایع غذایی

اولین دوره در مقطع کاردانی تکنولوژی مواد غذایی در سال 1385 در آموزشکده کشاورزی اهر دایر شد و تا سال 1390 ادامه داشت. با ارتقاء آموزشکده به دانشکده در سال 1390، اولین دوره در مقطع کارشناسی مهندسی علوم و صنایع غذایی در سال 1391 در دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی اهر شروع شد. از سال 1391 دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی اهر تنها در مقطع کارشناسی  علوم و مهندسی صنایع غذایی دانشجو می پذیرد.

 

هدف

هدف تربیت کارشناسان علوم و صنایع غذایی است که با تکیه بر معلومات و اندوخته های علمی و تجربی خود بتوانند در واحدهای صنایع غذایی مسئولیت­های مانند مسئول فنی، مسئول کنترل کیفیت و مدیر تولید را بر عهده گیرند. کارشناسان علوم و صنایع غذایی می توانند در برنامه ریزی برای ایجاد واحدهای صنایع تبدیلی  مواد خام به محصولات نیمه خام و نهایی در مناطق کشاورزی- صنعتی نقش های برجسته ای داشته باشند. همچنین در مراکز دولتی در واحدهای تحقیق - توسعه و امور آموزشی کارهای ارزنده­ ای را به وجود آورند.




گروه آموزشی جنگلداری

جنگلداری عبارتست از بکارگیری مجموعه­ای از علوم و فنون که درجهت شناخت جوامع مختلف جنگلی و آگاهی از کیفیت و کمیت آنها، پرورش توده­های جنگلی، بهره برداری مستمر از تولیدات جنگل، روش­های مختلف قطع و استحصال و حمل درختان و بالاخره حفاظت، احیاء و توسعه مناطق جنگلی به­عنوان تولید کننده ماده اولیه (چوب) و تعدیل و تنظیم کننده شرایط آب و هوایی و خاکی مورد استفاده قرار می گیرد. کاهش فرسایش خاک، فراهم ساختن زیستگاه‌های حیات وحش و تعبیه چراگاه برای دامها به منظور کاهش فشار وارده بر بافت گیاهی جنگل از مهمترین وظایف متخصص جنگلداری است.

ایران، اگر چه از نظر ذخایر منابع طبیعی نظیر نفت، گاز، برخی سنگ­های معدنی و ... جزء چند کشور برتر جهان است اما از نظر سطح زیر پوشش جنگل­ها در رتبه 48 ام دنیا قرار داشته است. این واقعیت، ضرورت محافظت از سرمایه گرانبهای جنگل را در ایران نشان می دهد. اهمیت این موضوع وقتی بیشتر روشن می شود که بدانیم نزیک به یک چهارم وسعت کشور را بیابان­ها تشکیل داده و از این رو کشور ما با مشکل مهم و حیاتی فرسایش خاک نیز رو به روست؛ چرا که این فرسایش، مشکلات اقتصادی بسیاری را در کانون‌های بحرانی کشور ایجاد کرده و تنها راه مبارزه با آن، احیای پوشش گیاهی مناطق بحرانی و حفظ و صیانت از جنگل‌ها است که این کار وظیفه متخصصین جنگلداری است.

باتوجه به اینکه جنگل­های ایران قسمتی از منابع طبیعی قابل تجدید کشور می باشند که در زمره اموال عمومی بوده و اداره و برنامه ریزی آنها بعهده دولت می باشد، لذا باید در بخش دولتی مدیران و برنامه ریزان قابلی وجود داشته باشند تا با تهیه طرح­ها و برنامه ریزی صحیح و نظارت برحسن اجرای آنها، از این منابع لایزال خدادادی بطور صحیح بهره برداری اصولی و مستمر نموده و از انحطاط و تخریب آنها جلوگیری و در احیا و توسعه آنها کوشش کنند. لازمه یک چنین برنامه هایی تربیت افراد متخصص با بینش و آگاهی کافی در زمینه­های مختلف جنگل می باشد.

جنگل و جنگل­داری مانند بسیاری از رشته­هایی که به طور مستقیم با طبیعت درگیر هستند در کشورهای در حال توسعه مهجور و مظلوم واقع شده است. هنوز در کشوری مانند ایران زمان بسیاری نیاز است تا مردم با طبیعت، حیوانات و گیاهان سرآشتی بگذارند. فرهنگ­سازی در این زمینه بسیار ضروری است و به همین خاطر و به منظور تأمین نیروهای کارآمد برای حفاظت، احیاء و بهره­برداری مستمر و اداره صحیح جنگل­ها لازم است افرادی که در این زمینه از کارایی و آگاهی کافی برخوردار باشند، تربیت شوند. فارغ التحصیلان این رشته با استفاده از دانش و اطلاعاتی که در این دوره کسب می نمایند، خواهند توانست ثروت­های طبیعی نهفته در جنگل­ها را در جهت تأمین نیازهای مردم، با برنامه ریزی صحیح بکار گیرند.

 هدف از ایجاد دوره کارشناسی رشته جنگلداری، تربیت کارشناسانی است که با فراگیری مطالب لازم در ادامه تحصیلات خود بتوانند بعنوان کارشناس در زمینه­های ذکر شده انجام وظیفه نمایند و بخصوص قادر به تهیه طرح­های جنگلداری و ناظر براجرای صحیح آنها باشند و در مناطق جنگلی مشغول بخدمت گردند.

 تاریخچه

در سال 1321 به پیشنهاد استاد ساعی رشته جنگل برای اولین بار در دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران دایر گردید. اولین دوره تخصصی علوم جنگل برای مهندسین کشاورزی در سال 1329 برگزار شد. در سال 1334 احداث و تجهیز ساختمان آزمایشگاه جنگل و چوب­شناسی با پیشنهاد استاد ساعی و مساعدت‌های دکتر رضا حجازی باتمام رسید و همزمان با تلاش­های فراوان نامبرده دوره کارشناسی ارشد رشته جنگل و مرتع در دانشکده کشاورزی ایجاد گردید. در سال 1341 با کمک FAO انستیتو جنگل و مرتع آغاز بکار نمود و در 26 خرداد سال 1345 دانشکده جنگلداری با سه گروه آموزشی که اولین آنها گروه جنگلداری بود تأسیس گردید.

این گروه در دانشگاه تبریز و دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی اهر در دوره کارشناسی جنگلداری از سال 1391 دانشجو جذب نموده است.

اهداف آموزشی گروه­های جنگلداری در کشور

گروه جنگلداری فعالیت­های آموزشی خود را در مقطع کارشناسی با گذراندن 140 واحد درسی و تهیه طرح­های جنگلداری (پروژه کارشناسی) توسط دانشجویان، مساعی خود را در جهت تعلیم و تربیت نیروی مهندسی مورد نیاز سازمان ها و ارگان­های اجرائی بکار گرفته است. در دوره کارشناسی ‌ارشد فارغ التحصیلان رشته مهندسی جنگلداری و اقتصاد جنگل  به صورت تخصصی در هر یک از رشته های جنگل شناسی و اکولوژی جنگل، مهندسی جنگل، جنگلداری و مسائل اقتصادی-اجتماعی جنگل براساس جدیدترین برنامه­های آموزشی مصوب فارغ التحصیل می­شوند تا بتوانند در سازمان­های اجرائی، ارگان­های تحقیقاتی و بخش­های آموزشی کشور به­کار گرفته شوند. در سطح دوره دکتری دانشجویان برای اجرای وظایف آموزشی و پژوهشی آینده تربیت می شوند.

بازار کار و اینده شغلی:

با توجه به گستردگی منابع طبیعی و منابع جنگلی کشور، فارغ التحصیلان می توانند در نقاط مختلف ایران جذب سازمان ها و مراکز کاری مربوط شوند. وزارت جهاد کشاورزی، سازمان جنگل ها و مراتع کشور، موسسات تحقیقاتی منابع طبیعی، مراکز دولتی دیگر از قبیل وزارت آموزش و پرورش، شهرداری ها، سازمان پارک ها و فضای سبز، سازمان محیط زیست ، طرح های جنگل داری خصوصی، شرکت های بهره برداری از جنگل ها، نهالستان های جنگلی خصوصی و شرکت های مشاوره منابع طبیعی برای تامین کادر کارشناسی خود نیاز به استخدام فارغ التحصیلان این رشته دارند و محل جذب آنها به شمار می آیند .

مراکز مختلفی به صورت مستقیم و غیر مستقیم در فعالیت های مربوط به تولید فرآورده های چوبی یا تحقیقات پیرامون شاخه های مختلف این رشته نقش دارند که هر یک به تناسب نوع فعالیت خود، اقدام به جذب فارغ التحصیلان این رشته برای رفع نیازهای مربوط می نمایند. کارخانه های صنایع چوب تولید کننده فرآورده های مختلف چوبی ، کارخانه های خمیر و کاغذ و وزارت خانه های صنایع و معادن به صورت گسترده تر و سایر وزارت خانه ها، اداره ها و سازمان ها و مراکز دولتی و خصوصی نظیر وزارت آموزش و پرورش و شرکت­های مختلف مهندسان مشاور، محل جذب تعداد کثیری از فارغ التحصیلان است.

 

گروه آموزشی علوم و مهندسی باغبانی

مقدمه

باغبانی یکی از بخش­های مهم کشاورزی است که سهم عمده­تای در تولید محصولات گیاهی و ایجاد اشتغال در کشور دارد. از مجموعه گیاهان تحت کشت بشر، گروه متنوع و بزرگی در بخش باغبانی قرار می­گیرند که در تأمین مواد غذایی و سلامت جسم و روح انسان نقش دارند. از اینرو به منظور تولید و ارتقای دانش و فناوری و پژوهش متخصصین مورد نیاز این بخش، لازم است رشته­ای دانشگاهی در مجموعه علوم کشاورزی طراحی و اجرا گردد.

تعریف علم باغبانی

باغبانی آمیخته‌ای از علم، هنر ، تجربه و مهارت در پرورش گیاهان باغبانی است . گیاهانی که شامل درختان میوه ، گلها و گیاهان زینتی ، سبزیجات و گیاهان دارویی می‌شود و دانشجوی مهندسی باغبانی در طی چهارسال با ویژگی‌های ژنتیکی این چهار دسته از گیاهان، پاسخهایی که به شرایط محیطی می‌دهند و پاسخهایی که به تیمارهای ما مثل آبیاری، کود ، هرس و ... می‌دهند ،‌آشنا می‌شود و به خاطر همین بررسی‌های دقیق فیزیولوژیکی گیاهان است که ما معتقدیم رشته باغبانی یک رشته علمی است.البته در کشورهای پیشرفته ، باغبانی تنها شامل مساله تولید نمی‌شود بلکه مسائل قبل از تولید یعنی اصلاح بذر گیاهان تا مسائل پس از تولید یعنی بازار رسانی ، نگهداری در سردخانه و بسته‌بندی گیاهان در حیطه علم باغبانی قرار می‌گیرد.»

متخصص علوم گیاهی به مسائل فیزیولوژی گیاه توجه می‌کند اما مهندسی باغبانی ضمن اینکه پایه کارش همان فیزیولوژی ژنتیک گیاهان است،این مسائل را در ارتباط با تولید در نظر می‌گیرد. در واقع مهندس باغبانی می‌خواهد ببیند که وقتی محصولی به مزرعه می‌آید، وضعیت تولیدش چگونه می‌شود. علاوه بر این رشته مهندسی باغبانی با ماشین آلات کشاورزی و تکنیک‌های خاصی مثل پیوند و هرس سر و کار دارد که در رشته علوم گیاهی به این امور توجه نشده یا بسیار کم پرداخته می‌شود.

علم باغبانی باعث بهتر شدن کمیت و کیفیت محصولات باغبانی شده است. برای مثال به یاری این علم ، گیاهان زینتی دوام بیشتری پیدا کرده و گلهای بزرگتری می‌دهند یا در قدیم بعضی از خیارهایی که می‌خریدیم تلخ بود اما امروزه به یاری اصلاح نژاد و رسیدگی‌های لازم خیار تلخ وجود ندارد.»رشته باغبانی یکی از مهمترین رشته های کشاورزی است که داوطلب گروه آزمایشی علوم تجربی می تواند آن را انتخاب کند. با توجه به افزایش روز افزون جمعیت و احتیاج غذایی آنها، رشته باغبانی با تولید حدود 40% مواد غذایی، نقش مهمی در تأمین مواد غذایی مورد نیاز بشر دارد.

تخصصی شدن پرورش گیاهان و درختان میوه نیاز به استفاده بهینه از ابزار و امکانات و همچنین استعدادهای جوان دارد. به منظور تربیت نیروی متخصص، در آزمون سراسری، رشته مهندسی باغبانی برای تربیت متخصص در زمینه های تولید محصولات باغبانی، شامل درختان میوه، سبزی ها، درختان زینتی، گل کاری و طراحی فضای سبز ارائه می گردد.

مهندسی باغبانی یکی از رشته های اصلی مجموعه کشاورزی است که در سطح کارشناسی در بسیاری از دانشکده های کشاورزی دانشگاههای معتبر کشور ارائه می گردد. هدف از ارائه این رشته تربیت نیروهای زبده ای است که بتوانند در زمینه های مختلف پرورش و تولید محصولات باغی، سبزی و صیفی، گلهای زینتی، طراحی فضاهای سبز و فعالیت نمایند.

ضرورت رشته

اساسی ترین نیاز هر فرد، تأمین نیاز غذایی اوست. با توجه به محدود بودن زمین و آب برای جوامع رو به رشد، باید حداکثر محصول را از زمینهای زیر کشت به دست آورد. محصولات باغبانی در دنیا، علاوه بر تأمین بخشی از غذای مورد نیاز بشر، در تأمین سلامتی انسان جایگاه ویژه ای دارد. تولید گلها و گیاهان زینتی سبب انبساط و شادی روح انسان و تقویت سلامت روانی افراد می شود.

با توجه به وابستگی کشورمان به صادرات نفت، تولید محصولات باغبانی می تواند یکی از مهمترین منابع ارزی کشور باشد و جایگزین درآمد نفت شود. در حال حاضر نیز این بخش یکی از مهمترین منابع ارز آوری کشور محسوب می گردد. با توجه به این مطالب، جذب فارغ التحصیلان این رشته در وزارت کشاورزی و سازمانهای وابسته و همچنین بخشهای خصوصی نظیر شرکتهای سهامی زراعی و اهمیت قابل ملاحظه دارد و نیاز خاص به این رشته را حتی در مقایسه با سایر رشته های کشاورزی به وضوح نشان می دهد.

اهداف رشته باغبانی

هدف تربیت کارشناس باغبانی است که کارش تلفیقی از علوم ، تکنولوژی و هنر است. دانشجویان این رشته ضمن کسب دانش و کارآیی در زمینه تولید میوه ، سبزی، گیاهان دارویی و معطر در مورد طراحی فضایی سبز و اصلاح و تهیه نهال و بذر محصولات باغبانی آموزش می‌بینند و علاوه بر 22 واحد دروس عمومی، 27 واحد دروس علوم پایه، با گذراندن 76 واحد دروس تخصصی و 13 واحد دروس اختیاری نیز با زمینه‌های علمی و فنی و تکنیکهای جدید کاشت، نگهداری و بهره‌برداری از درختان میوه، سبزیجات، گلها و درختان زینتی و گیاهان دارویی و معطر آشنا می‌شوند. طول دوره 4 سال است و فارغ‌التحصیلان عنوان مهندس کشاورزی در رشته باغبانی خواهند داشت و می‌توانند علاوه بر فعالیت در زمینه‌های تولیدی ، در بخشهای خصوصی ، تعاونی و دولتی و نیز تحقیقات ، آموزش و برنامه‌ریزی باغبانی در وزارتخانه‌های کشاورزی و جهاد سازندگی ، دانشکده‌های کشاورزی ، بنیاد جانبازان، شهرداریها و کشت و صنعت‌ها همکاری کنند. امکان ادامه تحصیل تا سطح کارشناسی ارشد در داخل کشور و تا سطوح بالاتر در خارج از کشور وجود دارد.

زمینه های کاری رشته

فارغ التحصیلان این رشته قادر خواهند بود در زمینه­های کاری زیر فعالیت کنند

  • ایجاد نهالستان (تولید انواع پایه ها و نهال درختان مثمر و غیر مثمر)
  • تأسیس و  نظارت بر باغ های صنعتی
  • کشت و تکثیر گیاهان و نهال های مورد نیاز از طریق کشت بافت
  • فعالیت در بخش های خصوصی مربوط به بخش کشاورزی
  • کشت و تولید گیاهان دارویی
  • استخراج مواد موثره و تجارت روغن های اساسی گیاهان دارویی،  (به خاطر نیاز روزافزون به داروهای گیاهی)
  • محاسبه، ساخت و اجرای گلخانه های تولید گل و سبزی، شاسی های گرم و سرد، خزانه های تولید نشا و سایر ادوات ثابت باغبانی.
  • نظارت و اجرا در کاشت باغهای پیشرفته و همچنین تولید ارقام جدید میوه و سبزی و... .
  • فعالیت در زمینه های تحقیقات کشاورزی در بخش باغبانی.
  • طراحی باغ و پارک و فضای سبز شهری و نظارت و اجرای طرحهای فضای سبز ، چمن کاری و گل کاری.
  • انجام بسیاری از کارهای نقشه برداری برای اجرا و ایجاد دقیق باغها و فضای سبز.
  • تولید نهال و پرورش گل و ایجاد نهالستان و گلستانهای پیشرفته.
آخرین ویرایش۲۴ شهریور ۱۳۹۹