اولین دانشجوی کارشناسی ارشد در رشته تغذیه دام از دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی اهر وابسته به دانشگاه تبریز فارغ التحصیل شد

۱۳ بهمن ۱۳۹۴ | ۲۱:۱۶ کد : ۳۸۴۷
تعداد بازدید:۱۶۹۷
اولین دانشجوی کارشناسی ارشد در رشته تغذیه دام از دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی اهر وابسته به دانشگاه تبریز فارغ التحصیل شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، رویه محمدی معروفی  با دفاع از رساله خود تحت عنوان « تأثیر پودر سیر، زغال اخته و مخلوط اسانس­ گیاهی بر عملکرد ، کیفیت تخم مرغ  و پارامترهای خونی در مرغ تخم­گذار» با راهنمایی دکتر ذبیح اله نعمتی استایار دانشگاه تبریز با کسب درجه عالی موفق به پایان تحصیلات خود در این رشته در مقطع کارشناسی ارشد شد. سرکار خانم محمدی از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد، رشته علوم دامی گرایش تغذیه طیور دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی اهر بوده که به عنوان اولین دانشجوی فارغ التحصیل در رشته مذکور به دفاع از پایان نامه خود پرداخت. این دانش­آموخته دانشگاه تبریز در این تحقیق علمی تاثیر افزودنی های گیاهی بر عملکرد مرغ های تخمگذار صنعتی سویه لوهمن لایت و همچنین کیفیت تخم مرغ تولیدی را مورد مطالعه قرار داده است. وی با اشاره به اینکه در طی چند دهه گذشته، تولید مرغ­های تخم­گذار تجاری به طور قابل ملاحظه­ای بهبود یافته و به دنبال آن نیاز های متابولیکی آنها نیز افزایش یافته است. از طرف دیگر محققین به دلیل ظهور مقاومت طبیعی به آنتی­بیوتیک­ها و ممنوعیت مصرف آنها در راستای تولید غذای سالم در پی یافتن جایگزین ­مناسب آنتی­بیوتیک­ها هستند بنابراین اتخاذ استراتژی­های تغذیه­ای مناسب برای غلبه بر مشکلات صنعت طیور لازم و ضروری می‌باشد و برای این منظور می توان از مواد افزودنی فایتوژنیک که شامل بخش های مختلف گیاهان دارویی، عصاره و اسانس­های آنها می­باشد در تغذیه طیور بهره جست. محمدی با بیان اینکه استفاده از مکمل­های سیر و زغال اخته تأثیر مثبتی بر عملکرد و کیفیت تخم مرغ‌ها داشت. نتیجه این آزمایش نشان می‌دهد که استفاده از مکمل سیر و زغال اخته در جیره غذایی مرغ های تخم­گذار نه تنها وزن تخم مرغ  و کیفیت تخم مرغ‌ها را بهبود می‌بخشد، بلکه سبب کاهش کلسترول زرده تخم مرغ هم می‌شود.
به گفته وی امروزه افزایش تولید مرغ­های تخم­گذار از اهداف مهم تولید کنندگان و محققین در برآورد نیازهای غذایی رو به رشد جمعیت کشورهای در حال توسعه است. صنعت طیور و تولید مرغ­های تخم­گذار تجاری در مقایسه با دیگر فعالیت­­های دامپروری از مهمترین منبع تامین پروتئین با کیفیت می باشد. مصرف سرانه تخم مرغ در کشور حدود 5/11 کیلوگرم در سال است و بر اساس گزارش ها تولید تخم مرغ درایران در سال1393 حدود 930 هزار تن بوده و در حال حاضر مقام سوم را در آسیا بعد از کشور چین و هند دارا می­باشد. استان آذربایجان شرقی هم با بیش از 267 واحد مرغ تخمگذار با ظرفیت 8888202 قطعه مرغ، حدود 5/10 درصد کل ظرفیت مرغ­داری­های کشور را به خود اختصاص داده است که نتایج این تحقیق می­تواند مورد استفاده تولیدکنندگان تخم مرغ قرار گیرد.
بر اساس همین گزارش، آقایان دکتر مقصود بشارتی و دکتر امیر کریمی، استادیاران دانشگاه تبریز مشاوره این پایان نامه و دکتر عین­اله عبدی نیز داوری آن را بر عهده داشتند. گفتنی است خانم مهندس رویه محمدی، فارغ التحصیل مقطع کاردانی آموزشکده کشاورزی اهر سابق بوده که در سال 1390 در مقطع کاردانی فارغ التحصیل شده و در همان سال با رتبه 3 وارد دوره کارشناسی ناپیوسته دانشگاه گیلان شدند. ایشان ورودی کارشناسی ارشد92 دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی اهر وابسته به دانشگاه تبریز  می باشند.
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA

لازم به ذکر است گروه علوم دامی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی اهر از سال 1391 اقدام به پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی نموده و با تلاش مسئولین و شروع به بکار 6 نفر از همکاران هیت علمی در رشته علوم دامی از سال 1392در مقطع کارشاسی ارشد در گرایش تغذیه دام دانشجوپذیرش نموده و در حال حاضر درمقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد علوم دامی در سه گرایش تخصصی تغذیه دام، فیزیویوژی دام و ژنتیک و اصلاح دام، همچنین در مقطع کارشناسی رشته علوم و صنایع غذایی- علوم جنگلداری و گیاهان دارویی مشغول تربیت دانشجو می­باشد.

 


( ۴ )

نظر شما :

سعید منتظمی ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۰:۵۴
بنام خدا .دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی اهر با داشتن اساتید واقعا باسواد که بار علمی بسیار قوی دارند و همجنین قدرت بیان بسیار عالی و داشتن اخلاق نیکو در تمامی اساتید به جرات و با یقین کامل من این دانشگاه رو جزو یکی از بهترین دانشگاه های ایران می دانم و واقعا برای من معلم افتخار بزرگی بود که در کلاس چنین اساتید بزرگی باشم واقعا هم مطالب زیادی یاد گرفتم و همچنین یاد گرفتم چگونه با دانش آموزانم باید برخورد کنم .باز تشکر میکنم از کل مجموعه دانشکده کشاورزی ومنابع طبیعی اهر واقعا خسته نباشید.